איך לבחור את רכב העבודה הטוב ביותר עבורכם?
כל קבלן שיפוצים חייב רכב עבודה אמין ומקצועי, שילווה אותו כמה שנים טובות ויוכל לסחוב את הציוד הנדרש. אז איך בוחרים כלי רכב שיתאים לעבודתכם? בדקנו עם המומחים. הכתבה פורסמה במקור במגזין השיפוץ מהדורה 34
אחד מכלי העבודה החשובים ביותר אצל קבלן השיפוצים הוא רכב העבודה שעמו הוא מתנייד, ולעתים גם מנייד עובדים, שעליו הוא מעמיס את ציוד העבודה שלו הוא זקוק, ואתו הוא מגיע לבתי הלקוחות, לעתים בכל רחבי הארץ. אז כיצד לבחור את כלי הרכב האולטימטיבי שישרת את כל צורכי העבודה של קבלן השיפוצים? יצאנו לבדוק.
2 קטגוריות של רכבי עבודה
לדברי כתב הרכב יואב קווה, ישנן שתי קטגוריות של רכבי עבודה, הלא הם הטנדרים. "ישנם טנדרים שדורשים רישיון משאית קלה, בהם דודג' ראם, פורד F350 ושברולט סילברדו. אלה כלי רכב הרבה יותר גדולים פיזית בעלי מנועים גדולים במיוחד, שלא מתאימים במיוחד לעיר ולגוש דן. קשה למצוא עבורם חנייה מתאימה והעיר יכולה להיות צפופה מדי בשבילם.
"מצד שני, עבור הכלים האלה מקבלים החזר מע"מ מלא והחזר של מס הבלו מבחינת סולר. סוגי הטנדרים האלה יהיו תמיד עם מנועי דיזל. בעבר הרחוק המדינה היתה מחזירה הוצאות גם לטנדרים קטנים שאפשר להעמיס עליהם עד טון, ואז היתה נהירה המונית לרכישת טנדרים. רבים קנו טנדרים, גם אם זה לא שימש אותם לעבודה, והמקצוע שלהם לא היה קשור לצורך בטנדר. לכן המדינה שמה לזה סוף, ומאז רק על הטנדרים הגדולים מקבלים החזר".
מבחינת סוג רכבי העבודה השני, זה שלא דורש רישיון משאית ולא זוכה להחזרי מס בינתיים, מציין קווה כי טנדר מסוג איסוזו דימקס הוא הנמכר בארץ כבר כמה שנים, ואחריו טויוטה היילקס, מיצובישי טרייטון וניסאן נבארה. "מדובר בכלים יפניים שמיוצרים בתאילנד. יש להם ביקוש מאוד גדול שם, מדובר בשוק גדול לטנדרים".
בין האירופאיות, מונה קווה את פולקסווגן אמארוק. "הפופולריות של רכבי העבודה האלה נובעת בעיקר משילוב של מחיר ומוניטיו בשוק. לדימקס יש מוניטין של פשרה סבירה בין מחיר לביצועים, ולכן הוא התקבע במקום הראשון, וקבלנים רבים רוכשים אותו. הכלים מופיעים בתצורה של 4 על 4 או 4 על 2. בדרך כלל יש להם קבינה כפולה. בטנדרים רבים יש גם אפשרות לקבינה אחת, עבור שני נוסעים בלבד. הם אף פעם לא יהיו עם מתלה אחורי, אלא עם מתלה עלים שמתאים למשאות ולעבודה, אבל אפשר לחיות איתם. כמובן שבטנדרים האלה לא מקבלים שום החזר מיוחד, לא בסולר ולא במע"מ".
חשוב להגדיר את הצרכים
מנהל חטיבת פולקסווגן מסחריות דרור נחמיאס מסביר כי "כשמדובר ברכישת כלי רכב חדש, הרבה אנשים לא ממש עוצרים לרגע לפני שהם רצים להזמין מכונית חדשה כמו ההיא של השכן ממול, ולא מנסים להבין ולבחון את שגרת השימוש בכלי הרכב, כפי שמתאימה לאורח חייהם, בייחוד כשמדובר ברכבי עבודה. רגע לפני הרכישה יש להבין את הצרכים שלכם, ובהתאם לכך לבחור את כלי הרכב שהכי מתאים ל-90% מהנסיעות שאתם מבצעים, ולא את כלי הרכב שיהיה שימושי רק ב-10% מהמקרים.
"רכב עבודה משמש לעבודה היום-יומית, אך יחד עם זאת אמור לתת מענה גם בסופי השבוע לשימוש המשפחתי. כלי רכב שייתן מענה משולב לצרכים ועדיין יעמוד בתקציב שהוגדר ובהוצאות השוטפות הוא הרכב הטוב ביותר עבורכם. פולקסווגן אמארוק הוא רכב מסחרי שמאפשר חוויית נהיגה של רכב פרטי ומשלב את שני העולמות, המקצועי והאישי, בצורה מושלמת עם מנוע V6 3.0 ליטר ו-224 כ"ס ויחד עם זאת שומר על צריכת דלק טובה (9.0 ליטר עירוני ו-7.6 ליטר בין עירוני לכל 100 ק"מ)".
ברכבי עבודה יש דגשים ודרישות מיוחדות המותאמות לסוג המקצוע, מסביר נחמיאס. "יש מי שמקצועו מחייב הובלה והוא יחפש מידות ארגז אופטימליות כפי שיש באמארוק. הארגז שלו הוא הרחב בקטגוריה, ומאפשר הטענה של משטחים עד רוחב של 122 ס"מ ישירות מהמלגזה. לכן, חשוב שלפני שאתם מגיעים לשלב הרכישה תגדירו היטב את הדגשים שלכם ותדעו בדיוק מה הדרישות שלכם.
"אחרי שהבנתם מהם הצרכים שלכם, זה הזמן לבדוק כמה עולה בממוצע מכונית חדשה שבאמת מתאימה לכם. יש לבדוק את מקורות המימון האפשריים לרכישה ולפני שמתפתים לעסקות תשלומים 'שלא מרגישים', יש לזכור שברוב המקרים העסקות הללו יקרות מהלוואה רגילה בבנק. יש לזכור כי כלי רכב הוא לא טלוויזיה או מייבש כביסה, ומעבר לצרכים ולדרישות הבסיסיות, רבים מחפשים רכב עבודה מומלץ עם ערך מוסף, שיעניק הצדקה לסכום הכסף הגדול שמתכוונים להוציא ברכישת כלי הרכב. חשוב באמת שתדעו מה התנאי הכי חשוב לכם בכלי רכב. עיצוב מיוחד? נוחות נסיעה? קדמה טכנולוגית? מנוע חזק? או ידיעה מרגיעה שבבוא היום יהיה לכם קל מאוד למכור את הרכב?"
רכב עבודה – לאחר נסיעת מבחן
עוד מציין נחמיאס, כי "אחרי שהתמקדתם ובחרתם כמה דגמים מועדפים, זה הזמן לצאת לנסיעת מבחן קצרה. אפילו אם אתם כבר משוכנעים בבחירה שלכם, אל תוותרו בשום מקרה על נסיעת מבחן. אמנם נסיעת מבחן קצרה לא יכולה ללמד לגמרי על כלי הרכב, אבל בהחלט תספק לכם כלים להבין טוב יותר את היתרונות והחסרונות שלו. הקשיבו בעת נסיעה לרעשי המנוע והכביש (כבו את מערכת השמע), בחנו את תנוחת הנהיגה ונוחות המושבים ונסו לאתגר את כלי הרכב בהתאם לסוג הנהיגה העיקרי שלכם".
לדברי נשיא להב, עו"ד רועי כהן, כי בימים אלה מנסים בלהב ובהתאחדות קבלני השיפוצים להסדיר את נושא החזר המע"מ על רכב עבודה. "לקחתי על עצמי כפרויקט את נושא תשלום מס אמת לרכבי עבודה. אנחנו נלחמים כדי להביא להכרה בהוצאות רכב עבודה, שהקבלן יקבל הכרה מלאה בהוצאות הרכב שלו. הרי איך מצפים מקבלן שיגיע לאתר עבודה? מדובר ברכב עבודה מלא עבורו, וגם אם הוא משמש אותו לנסיעות פרטיות בסופי שבוע, היום אפשר להשתמש בטכנולוגיה שתוכל לנטר את נסיעות העבודה של כלי הרכב.
"אבל גם ללא הטכנולוגיה, הגיע הזמן שרשות המסים תאמין למדווחים, ולא תחשוד בהם מיידית שהם מנסים לעבוד על המערכת, תאשר להכיר בהוצאה על הרכב ותאפשר הכנסה פנויה גבוהה והשקעה של הכסף שנצבר בציוד, מה שמוביל לעבודה נוספת ולהכנסות גבוהות יותר – כל אלה מתגלגלים גם להכנסות גבוהות יותר של המדינה. ברגע שייתנו לעצמאים את האפשרות להגיע להכנסה פנויה גבוהה יותר, הם ישתמשו בכסף להגדיל את הפריון והתוצר, או כדי לקנות מכשור מתקדם יותר שיסייע להם להגדיל את כמות העבודה שלהם".
כהן מציין כי כיום מנהלת להב מאבק אמיתי על מס אמת, יחד עם יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, סגן היו"ר שאבי ונטורה והמנכ"ל יהודה כהן. לדבריו, "זה מאבק צודק ונכון לגרום לכך שקבלני שיפוצים יקבלו החזר על רכב העבודה שלהם, גם אם לא מדובר בכזה שדורש רישיון משאית קלה".